- 652 Views
- JobExpress.pl
- 21 listopada 2022
- Firmy i usługi
Zawieszenie działalności a leasing — co należy wiedzieć?
Prowadzenie działalności gospodarczej jest obarczone ryzykiem, szczególnie pod względem finansowym. Sytuacja rynkowa, spadek zainteresowania oferowanymi usługami, obniżona sprzedaż – to wszystko może doprowadzić do kryzysu, który prędzej czy później zmusza przedsiębiorców do zawieszenia działalności gospodarczej. Jak w takiej sytuacji mają się opłaty stałe, np. te wynikające z umów leasingowych?
Na czym polega zawieszenie działalności i jak długo może trwać?
Minimalny okres zawieszenia działalności gospodarczej to 30 dni. Jeżeli nasza firma posada wpis do KRS, wówczas może skorzystać z maksymalne o zawieszenia, które wynosi 24 miesiące. W przypadku działalności, które są wpisane tylko do CEIDG, może to być czas nieokreślony. Jeżeli chcemy na nowo świadczyć swoje usługi lub sprzedawać produkty, powinniśmy zgłosić to do rejestru, w którym dokonaliśmy zawieszenia.
W momencie, w którym zawieszamy działalność gospodarczą, nie możemy wykazywać przychodów z tytułu oferowanych przez nas wcześniej produktów i usług. Przedsiębiorca w tym okresie nie płaci również podatku dochodowego oraz jest zwolniony z opłacania składek ubezpieczeniowych, oraz na ZUS. Dodatkowo okres, w którym nasza firma nie działa, nie wlicza się do lat pracy, co przekłada się na późniejsze urlopy czy emeryturę.
Problematyczna jest również kwestia rozliczania wydatków jako kosztów uzyskania przychodu czy też kosztów firmowych. Wyjątkiem jest sytuacja, w której opłacamy zobowiązania podjęte przed złożeniem wniosku o zawieszenie działalności gospodarczej. W skład takich opłat wchodzą różnego rodzaju abonamenty praz umowy leasingowe, które zobowiązują nas do regularnego spłacania rat za środki trwałe i usługi.
Zawieszenie działalności a leasing
Umowy leasingowe to bardzo częsta praktyka w przypadku przedsiębiorców, którzy decydują się na zakup środków trwałych, takich jak drogi sprzęt elektroniczny czy pojazdy. Możemy planować zawieszenie działalności a leasing i tak musi być regularnie opłacany, abyśmy dalej byli posiadaczami pojazdu i wywiązywali się z zawartej wcześniej umowy z usługodawcą.
Jeśli zdecydujemy się na wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingowej, wówczas i tak musimy spłacić wszystkie należności wynikające z umowy. W takim przypadku możemy zostać obciążeni także karami finansowymi oraz prowizjami. Innym rozwiązaniem jest opłacenie z góry wszystkich rat, do których umowa nas zobowiązuje, a następnie wykupienie samochodu na własność.
Kolejnym rozwiązaniem, które jest dość często praktykowane w przypadku zawieszenia działalności gospodarczej, jest cesja umowy leasingowej. Oznacza to, że możemy przenieść ją na osobę trzecią, jeśli firma leasingowa wyrazi na to zgodę. Wówczas my nie musimy odprowadzać opłat, na które może nie być nas stać, a leasingodawca zyskuje klienta, który opłaci zobowiązania. Jest to rozwiązanie korzystne dla obu stron umowy.
Większość przedsiębiorców kontynuuje jednak spłacanie swoich zobowiązań, aby nadal być posiadaczem pojazdu. Zawieszenie działalności gospodarczej jest często tylko przejściową sytuacją, a po tym okresie można wznowić czynne prowadzenie firmy. Atutem tego rozwiązania jest ciągła możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonej działalności.
Jak wygląda rozliczenie leasingu w czasie zawieszenia działalności gospodarczej?
Jeśli jesteśmy jedną ze stron umowy leasingowej, a nasza działalność gospodarcza jest w stanie zawieszenia, wówczas nadal możemy rozliczyć podatek VAT, nawet jeżeli firma nie działa w danym okresie. Jeżeli wznowienie działalności nastąpi w następnym roku podatkowym, wówczas możemy złożyć rozliczenie roczne. Dotyczy to zarówno podatku VAT, jak i dochodowego. Niezbędne deklaracje i wnioski należy złożyć w urzędzie skarbowym. Odliczenie może dotyczyć również kosztów wykupu przedmiotu umowy. Warto pamiętać, że takiego wykupu może dokonać nie tylko osoba prowadząca działalność gospodarcza, ale też osoba fizyczna.
- 8 października 2024
Procenty w matematyce – jak je obliczać i gdzie je wykorzystać?
- 6 września 2024
Operator maszyn budowlanych – jak zacząć?
- 2 września 2024
Jak oszczędnie wybrać materiały budowlane do swojego projektu?
- 5 lipca 2024
Czy należy ubezpieczyć biżuterię?
- 1 lipca 2024
Filtry kompaktowe – co to jest i jak działają?
- 1 maja 2024