- 1002 Views
- JobExpress.pl
- 25 marca 2020
- Praca i kariera
Telepraca to nowoczesna, ciągła i regularna, metoda pracy pracownika. Dzięki najnowszym technologiom informacyjno-komunikacyjnym umożliwia pracownikowi wykonywanie jej na odległość, zwłaszcza gdy z różnych względów nie może pracować w siedzibie firmy.
Taka forma pracy staje się szansą na wykonywanie zawodu i pogodzenie jej z różnymi obowiązkami pozazawodowymi. Głównie dla osób schorowanych, niepełnosprawnych, kobiet w ciąży i wychowujących małe dzieci, osób opiekujących się chorym członkiem rodziny czy mieszkających za granicą. Umowa o telepracę może zostać zawarta na czas określony i nieokreślony, w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. Osoba zatrudniona ma wszelkie uprawnienia, jakie Kodeks pracy daje osobom zatrudnionym (np. prawo do urlopu wypoczynkowego, urlopy rodzicielskie, prawo do korzystania ze zwolnień lekarskich). Telepracą nie jest wykonywanie pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej o charakterze doraźnym, freelancerzy i osoby, które prowadzą działalność gospodarczą nie zaliczają się do telepracowników.
Wielu pracodawców obawia się wdrożenia tej formy zatrudnienia, ponieważ istnieje ryzyko, że tajemnica firmy może trafić w niepowołane ręce, niełatwo nadzoruje się pracowników zdalnych i można zatrudnić kogoś, kto w warunkach telepracy nie sprawdzi się. Mimo to praca zdalna stanowi odpowiedź na współczesne potrzeby pracowników oraz pracodawców i będzie coraz powszechniej stosowana. Wśród cech korzystnych dla pracodawcy, którymi powinien charakteryzować się telepracownik należy wymienić: podzielność uwagi, sumienność, dyspozycyjność, dokładność, dużą efektywność i umiejętność łagodzenia konfliktów.
Przepisy zobowiązują pracodawcę do wyposażenia e-pracownika w sprzęt niezbędny do wykonywania pracy, pokrycia kosztów ubezpieczenia sprzętu oraz związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu. Należy również zabezpieczyć pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi danego sprzętu. W przypadku gdy telepracownik korzysta z własnego sprzętu, wówczas ma prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości ustalonej w porozumieniu z pracodawcą. Kontrola i ocena pracy e-pracownika jest specyficzna, dostosowana do formy zatrudnienia. Nie powinna naruszać prywatności e-pracownika i jego rodziny ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, dlatego pracodawca za zgodą osoby kontrolowanej powinien określić, w jaki sposób będzie ona przeprowadzana.

- 20 listopada 2024
Założenie księgi wieczystej – krok po kroku

- 12 listopada 2024
Zarobisz MILION na Forex w 21 dni!


- 8 października 2024
Procenty w matematyce – jak je obliczać i gdzie je wykorzystać?

- 20 września 2024
Ekologiczne i zrównoważone praktyki w biznesach rodzinnych

- 6 września 2024
Operator maszyn budowlanych – jak zacząć?

- 2 września 2024